Evropská rada a Parlament uzavřely předběžnou dohodu o emisních normách pro těžká nákladní vozidla

Evropská rada a Parlament uzavřely předběžnou dohodu o emisních normách pro těžká nákladní vozidla

Vyjednavači Rady a Evropského parlamentu a Komise dosáhli předběžné politické dohody o emisních normách CO2 pro těžká nákladní vozidla (HDV). Cílem je další snížení emisí CO2 v odvětví silniční dopravy a zavedení nových cílů pro roky 2030, 2035 a 2040. Nová pravidla přispějí k naplnění klimatických ambicí EU do roku 2030 a k dosažení klimatické neutrality do roku 2050. Nový návrh prosazuje zvýšení podílu vozidel s nulovými emisemi (ZEV) ve flotile těžkých nákladních vozidel v EU. Dohoda čeká na formální schválení oběma institucemi.

Zákonodárci se shodli na rozšíření rozsahu nařízení tak, aby regulace obsáhla většinu nových těžkých nákladních vozidel (HDV), jedná se především o menší nákladní auta, městské autobusy, dálkové autobusy a přívěsy.

Výjimky z nutnosti plnit emisní limity oxidu uhličitého získali:

  • výrobci, kteří vyrábí menší množství vozidel, která jsou používána v oblasti těžebního sektoru, lesnictví a zemědělství;
  • vozidla určená pro armádní účely a hasiče;
  • vozidla určená pro sektor civilní ochrany, veřejný pořádek a zdravotní péči.

Prozatímní dohoda rozšiřuje působnost nařízení i na vozidla pro pracovní účely, jako jsou popelářské vozy nebo míchačky betonu, a to v pozdější fázi (od roku 2035). Kromě toho Komise zanalyzuje možnost zahrnutí menších nákladních vozidel (do 5 t) do oblasti působnosti nařízení.

Prozatímní dohoda se rovněž zabývá otázkou přestavby vozidel, tj. konvenčních vozidel využívající fosilní paliva přestavěných na ZEV. Vyjednavači se dohodli, že Komisi pověří, aby do roku 2025 posoudila potřebu usnadnit zavádění přestavěných vozidel ZEV na trh prostřednictvím harmonizovaných pravidel pro jejich schvalování.

V souladu s politikou EU v oblasti klimatu pro rok 2030 a další období Rada a Parlament zachovaly cíle stanovené Komisí v jejím návrhu pro roky 2030 (45 %), 2035 (65 %) a 2040 (90 %), a to kromě cíle snížení emisí do roku 2025 o 15 %, který byl stanoven již ve stávajícím nařízení. Tyto cíle se budou vztahovat na těžká nákladní vozidla nad 7,5 tun a autobusy.

Navrhovaná novela také zavádí povinnost 100% snížení emisí CO2 pro městské autobusy do roku 2035 a zároveň stanovuje přechodný cíl 90 % pro tuto kategorii do roku 2030. Instituce se rovněž dohodly, že meziměstské autobusy budou z tohoto cíle vyňaty a tento typ vozidel bude muset snížit své emise podle obecného cíle

Účinnost a dopad nařízení přezkoumá Komise v roce 2027. Komise bude muset mimo jiné také vyhodnotit možnost vypracování společné metodiky pro posuzování a vykazování emisí CO2 během celého životního cyklu nových HDV. Předběžná dohoda bude nyní předložena zástupcům členských států v Radě (Coreper) a Výboru pro životní prostředí Evropského parlamentu ke schválení. Pokud bude schválena, budou ji muset po revizi formálně přijmout obě instituce, aby mohla být zveřejněna v Úředním věstníku EU a vstoupit tak v platnost.

Zdroje:

https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-14284-2023-INIT/en/pdf

https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2024/01/18/heavy-duty-vehicles-council-and-parliament-reach-a-deal-to-lower-co2-emissions-from-trucks-buses-and-trailers/

Image

Projekt “Koordinační činnost České vodíkové technologické platformy 2027“
CZ.01.01.01/07/24_052/0005624
je spolufinancován Evropskou uniií.