Významný výrobce nákladních vozidel, Ford Trucks, přistoupil k partnerství s kanadskou firmou Ballard Power Systems, která se specializuje na výrobu palivových článků a vodíkové technologie. Tato strategická spolupráce je zaměřena na vývoj elektrického vozidla s palivovým článkem (FCEV), konkrétně na modelu F-Max s nosností 44 tun, který je využíván pro dlouhé mezinárodní trasy.
Ačkoliv Ford již dříve oznámil plány na vývoj palivových článků pro své modely, jako jsou dodávka E-Transit nebo pickup Super Duty, model F-Max, jehož první verze byla uvedena na trh v roce 2018, by měl být dosud největším vozidlem značky Ford poháněným palivovými články na vodík.
Toto partnerství zmíněných firem otevírá dveře k účasti Fordu v projektu ZEFES, který je financován programem Horizon Europe. Tento projekt, plánovaný na rok 2025, testuje devět různých těžkých bezemisních vozidel, z toho čtyři FCEV a pět elektro bateriových vozidel. Testy proběhnou na plánované evropské globální i hlavní sítí Trans-European Transport Network (TEN-T).
Projekt si klade za cíl prověřit schopnost vozidel převážet více než 40 tun přes milion kilometrů na různých evropských trasách. Průměrné denní vzdálenosti by měly činit kolem 500 km a místy by se mohly vyšplhat až na 750 km.
Evropská unie se nedávno dohodla na závazných cílech pro oblast dopravy v rámci revize směrnice o obnovitelných zdrojích energie (RED III). Evropská komise rovněž navrhla aktualizaci emisních norem pro těžká vozidla, která by měla do roku 2030 snížit emise CO2 o 45 % a do roku 2040 dokonce o 90 %.
Nedostatek infrastruktury pro dobíjení elektrických vozidel a plnění vodíkových vozidel byl často považován za výzvu, která brzdí investice do nových vozových parků s nulovými emisemi. Nicméně nové nařízení o zavádění infrastruktury pro alternativní (AFIR) zavazuje k výstavbě nabíjecích stanic pro elektromobily a plnicích stanic pro těžká nákladní a lehká užitková vozidla na vodík v každém významném městském uzlu a každých 200 km podél hlavní sítě TEN-T do roku 2030.
Dohoda mezi společnostmi Ford Trucks a Ballard Power Systems zahrnuje objednávku dvou palivových článků o výkonu 120 kW pro společnost Ford Trucks od společnosti Ballard ještě v tomto roce. Po dokončení vývoje tahačů a splnění dalších, nezveřejněných kroků, se očekává, že Ford označí společnost Ballard Power jako svého preferovaného dodavatele palivových článků pro sériovou výrobu FCEV modelu F-Max, která by měla probíhat v Turecku.
V současné době je snaha o udržitelnost a snižování emisí v dopravě jedním z klíčových témat. Těžká nákladní vozidla hrají zásadní roli v emisích CO2 v Evropě, a proto je vývoj technologií, jako jsou vodíkové palivové články, nezbytným krokem k dosažení ekologických cílů. Spolupráce mezi Ford Trucks a Ballard Power Systems ukazuje směr, jakým se tato odvětví ubírají v rámci dekarbonizace.
Zdroje:
https://www.greencarcongress.com/2023/08/20230808-ballard.html