Svoji první vodíkovou strategii Kanada publikovala v roce 2020, v první polovině letošního roku dokument aktualizovala a publikovala zprávu o dosavadním vývoji. Pro účely aktualizace byly zmapovány existující vodíkové projekty a byly zhodnoceny plány a vodíkové projekty ve výstavbě. Z pohledu České republiky je vodíkový vývoj v Kanadě relevantní, neboť Kanada se jeví jako jeden z perspektivních budoucích dodavatelů obnovitelného vodíku do Evropy. Jak Ottawa hodnotí běžící vodíkové projekt a pokrok, kterého bylo dosaženo při rozvoji vodíkového hospodářství?
Zpráva o dosavadním rozvoji vodíkového hospodářství v Kanadě konstatuje, že zájem o vodík je v celé Kanadě na vzestupu, zejména zájem o nízkouhlíkový vodík (LCH), v druhé řadě pak o obnovitelný vodík. Podle zprávy firmy preferují LCH, neboť je dostupnější a cenově výhodnější. Kanada v současné době vyrobí 3450 tun nízkouhlíkového vodíku (LCH) ročně (objem výroby obnovitelného vodíku není znám). Zpráva uvádí, že v první polovině roku 2024 bylo v zemi přibližně 80 projektů na výstavbu nových kapacit výroby obnovitelného a nízkouhlíkového vodíku. Tyto projekty jsou v různé fázi vývoje, pokud by byly všechny realizovány, v součtu by se kanadská vodíková produkce zvýšila na 5 Mt vodíku ročně. Na řadě míst byly dokončeny pilotní projekty. Ty mj. zahrnují výstavbu vodíkových klastrů (Edmonton, Vacouver a jižní Ontario), zavádění vodíkové mobility (přeprava nákladu, veřejná doprava) a využívání vodíku ve směsi se zemním plynem pro vytápění (viz tabulka níže).
Vedle projektů výroby se také rozbíhají přepravní projekty: podle kanadských údajů je nyní ve výstavbě či v přípravě 23 projektů exportních terminálů a příslušné infrastruktury. Elektrolytickou výrobu vodíku a největší počet přepravní a exportní infrastruktury nejdeme na východním pobřeží Kanady. Důvodem jsou jak vhodné fyzicko-geografické a klimatické podmínky, tak blízkost k evropským zákazníkům, které Ottawa chápe jako hlavní budoucí odběratele. Rozvoj přepravní a exportní kapacity také reaguje na nárůst počtu uzavřených mezinárodních smluv o budoucích dodávkách obnovitelného a nízkouhlíkového vodíku a technologické spolupráci v oblasti vodíku. Na začátku roku 2024 měla Ottawa uzavřeno 12 smluv. Mezi ně patří dohoda s Nizozemskem (uzavřena v roce 2021) a nejnověji i s Německem (2024).
Vedle podpory budování vývozních kapacit, se Kanada soustředí i na rozvoj využití vodíku v domácí ekonomice. To si vyžádalo rozvoj příslušných norem a legislativy; v letech 2020 až 2023 bylo na různých úrovních přijato 22 norem upravujících výrobu, přepravu a použití vodíku, vznikla řada nových certifikačních mechanismů. Na počátku roku 2024 mělo šest z deseti kanadských provincií vlastní vodíkovou strategii. Podobně jako v dalších zemích a i v reakci na americký Reduction Inflation Act a evropský systém podpory vodíkových projektů začala Ottawa zavádět systém podpory vodíkových projektů. V roce 2022 byla přijata desítka finančních nástrojů a podpůrných opatření, mj. daňové úlevy pro výstavbu nových kapacit výroby OZE či daňové úlevy pro podniky využívající systému zachytávání uhlíku a jeho znovuvyužití (CCS/CCU).
Aktualizace kanadské vodíkové strategie, zpráva o dosavadním vývoji ve vodíkovém hospodářství i rozprava, která se vedla v souvislosti s danými dokumenty ve vládě a v parlamentu i fakt, že vodíkové strategie a plány se rozvíjejí na úrovni provincií dokládají, že kanadský vodíkový ekosystém se rozvíjí, s vyžitím vodíku počítá a cesta Kanady mezi velké exportéry obnovitelného vodíku je reálná.
V tabulce níže uvádíme výběr běžících kanadských vodíkových projektů:
HTEC | Dokončení pěti plnicích stanic v provincii Britská Kolumbie |
Hydrolux’s “Trans-Québec 1” | Výstavba sedmi plnicích stanic po celé zemi, každá s vlastním elektrolyzérem o výkonu 5 MW |
Air Products | Výstavba plnicích stanic v provincie Alberta |
Alberta Zero Emissions Truck Electrification Collaboration | Demonstrační projekt využití desítky vodíkových nákladních vozidel na trase Edmonton - Calgary |
Hydra Energy | Získal zakázku na přestavbu více než 80 naftových vozidel na vodík |
Edmonton, Winnipeg, Halifax | Testují vodíkové autobusy pro veřejnou dopravu |
Alstom piloted a Coradia iLint Hydrogen | Testování vodíkových vlaků |
Canadian Pacific Kansas City (CPKC) and Southern Railways | Přestavba dieselových lokomotiv na vodíkový pohon |
Vancouver, Montreal | Testování vodíkových zařízení a přístavních vozidel, výstavba vodíkových terminálů |
ATCO | Od roku 2022 využití blendu (5 %) pro vytápění domácností ve Fort Saskatchewan, 2100 zákazníků |
ATCO + Certarus | Vytápění Edmonton Convention Centre v Albertě blendovaným zemním plynem (20 %) |
Niagara Hydrogen Centre | Využití vodíku pro skladování elektrické energie |
Zdroj: Příloha Hydrogen Strategy for Canada Progress Report
Více k aktualizaci kanadské vodíkové strategie na Government of Canada (Hydrogen Strategy for Canada: Progress Report)