Rakouská vláda vydala minulý týden vodíkovou strategii. Ta cílí na výstavbu 1 GW elektrolyzérů do roku 2030 a předem stanovuje priority pro využívání obnovitelného vodíku. Ty vláda stanovila zejména pro oblasti průmyslu (ocelářství, chemický průmysl) a náhrady současného šedého vodíku obnovitelným. Rakouská vláda naopak nevnímá pozitivně využití vodíku v osobní dopravě, v malých a středních nákladních automobilech, ve vytápění domácností a při výrobě industriálního tepla, a to zejména kvůli nižší účinnosti k dnes dostupným jiným technologiím.
Aktuality
Jan Sochor
Náš člen Alstom představí už 17. května v České republice vůbec první vodíkový vlak pro osobní dopravu na světě. Alstom na akci ''Alstom Coradia iLint Railshow'' spolupracuje s českým dopravcem České dráhy. Společnou ambicí obou společností je zdůraznit potenciál vodíku v oblasti železničních řešení, a to zejména tam, kde je elektrizace příliš nákladná. Na základě společné dohody s Českými dráhami přiveze Alstom vodíkový vlak do ČR a na Slovensko v období od 16. až do 25. května. Vodíkový vlak je poháněn palivovým článkem a dosahuje maximální rychlosti 140 km/h. V praxi je schopný ujet na jedno natankování vzdálenost až 1000km. Přijďte se na vlak podívat v řadě českých měst, harmonogram naleznete v článku.
Jan Sochor
20 zástupců evropských společností vyrábějících elektrolyzéry se sešlo 5. května v Bruselu, aby podepsalo společné memorandum o spolupráci na rozvoji výrobních kapacit. Současná výrobní kapacita elektrolyzérů je jen v Evropě odhadována na 1,75 GW výkonu ročně. Společnosti deklarují, že do roku 2025 navýší výrobní kapacity na 17,5 GW ročně. Cílem zároveň je do roku 2030 budovat další kapacity tak, aby byly splněny cíle Evropské unie představené v novém draftu plánu REPowerEU, jehož finální podobu by Komise měla představit už 18. května.
Jan Sochor
Společnost C-Job Naval Architects představila nový prototyp tankeru na zkapalněný vodík, který je schopný přepravit až 37 500 m3 vodíku. Takovéto množství vodíku by mělo stačit na jednorázové natankování přes 400 000 vozů Hyundai Nexo. Společnost, která představila nový prototyp, plánuje nasadit tanker na převoz obnovitelného vodíku vyrobeného ve Skotsku do Německa. Tanker by měl být na přepravu obnovitelného kapalného vodíku nasazen v roce 2027.
Jan Sochor
V rámci projektu GrInHy2.0, na kterém spolupracují jedna z největších evropských oceláren Salzgitter AG se společností Sunfire, zaměřující se na technologii vysokoteplotní elektrolýzy, došlo k dalšímu průlomu. Vysokoteplotní elektrolyzér dosáhl poprvé výroby asi 200 Nm3 vodíku za hodinu s elektrickou účinností 84 %. Standardní alkalické a PEM systémy většinou operují s účinností mezi 60 – 70 %.
Jan Sochor
Společnost Guidehouse Insights vydala v uplynulých týdnech report k trhu s elektrolyzéry. Dle něj by měl tento překotně se rozvíjející sektor růst exponenciálně a průměrně asi o 62,6 % ročně. Zpráva počítá, že z roční kapacity na výrobu elektrolyzérů, která v roce 2022 čítá asi 1,3 GW, by v roce 2031 měla být výroba asi 104,6 GW elektrolyzérů ročně.
Jan Sochor
Siemens Energy začne od roku 2023 vyrábět sériově až 1 GW PEM elektrolyzérů ročně. Společnost plánuje výrobu rozšiřovat v následujících letech, aby zvládla pokrýt stoupající poptávku. Výroba elektrolyzérů započne v lokalitě Huttenstrasse v Berlíně v již zbudované hale, kde se v současnosti vyrábějí zejména plynové turbíny, které jsou již dnes schopné spoluspalovat až 50 % vodíku. Výstavba továrny by měla vyjít asi na 30 milionů eur.
Jan Sochor
Vážení účastníci letošního Česko-německého vodíkového dne a navazujících Hydrogen Days 2022. Chtěli bychom Vám ještě jednou moc poděkovat za Vaši účast. Věříme, že se Vám akce líbila stejně jako nám. Pokud se chcete podívat na záznam, případně stáhnout prezentace z Česko-německého vodíkového dne, využijte prosím níže zpřístupněné odkazy.
Jan Sochor
Německá iniciativa H2Global, která má za cíl podpořit rozvoj vodíkového hospodářství ve třetích zemí s cílem importovat vyrobený vodík do Německa, spustí v druhém kvartálu roku 2022 první aukci na desetiletý kontrakt. Podpořen by měl být import tzv. zeleného amoniaku, tedy energetického nosiče, který je možné využít na přepravu vodíku na dlouhé vzdálenosti. Aukce počítá se spuštěním importu v roce 2024.
Jan Sochor
Společnost HyPoint, zabývající se vývojem řešení pro bezemisní leteckou dopravu na bázi vodíkových paliv, představila nové nádrže na zkapalněný vodík, které vyvinula společně se společností Gloyer-Taylor Laboratories. Dle dostupných informací se jim podařilo snížit velikost nádrží o 75 % v porovnání s dalšími kryonádržemi na trhu. Speciální kryonádrže jsou tak schopné údajně uchovat až 10x tolik zkapalněného vodíku v poměru k hmotnosti v porovnání se známými řešeními.