Cílem projektu Zemships (Zero Emission Ships) zahájeného v roce 2006 bylo vyvinout a zkonstruovat loď pro přepravu pasažérů v městském prostředí, která nebude kromě vodní páry produkovat žádné emise. Toho je dosaženo využitím vodíku v palivových článcích.
Dne 29. srpna 2008 proběhl v Hamburku slavnostní křest první turistické výletní lodi poháněné vodíkovými palivovými články. V tomto článku si můžete prohlédnout několik fotografií z tohoto ceremoniálu a také zde najdete základní technické parametry lodi s nulovými emisemi.
Loď byla během slavnostního ceremoniálu, který proběhl za účasti ministra dopravy Spolkové Republiky Německo Wolfganga Tiefensee, pokřtěna senátorkou Anjou Hajduk jménem "FCS Alsterwasser", kde zkratka FCS znamená loď s palivovými články (Fuel Cell Ship).
![]() | ![]() |
Vodíková loď bude provozována firmou ATG na jezeře Alster v Hamburku. Její kapacita je až 100 cestujících.
Srdcem pohonu lodi jsou dva palivové články o celkovém výkonu 100 kW. Pro optimalizaci výkonu se v podpalubí lodi nacházejí také olověné gelové akumulátory s kapacitou 360 Ah při 560 V. Přibližně 50 kg vodíkového paliva je uloženo v tlakových zásobnících při tlaku 350 bar (35 MPa). Toto množství paliva umožní lodi asi 2 -3 dny provozu bez tankování.
V rámci projektu byla postavena také vodíková čerpací stanice. Vodík je zde skladován v kapalném stavu v kryogenní nádobě. Plnění lodních nádrží probíhá po odpaření kapalného vodíku za pomoci stojanu na následujícím obrázku. Při přečerpávání je vodík z této nádrže nejprve odpařen a stlačen na tlak pořebný pro naplnění nádrží lodi. Čerpací stanice byla vybudována společností Linde.
![]() | ![]() | ![]() |
Na projektu ZEMSHIPS se podílí devět partnerů, včetně zástupce z České republiky: Ústavu jaderného výzkumu Řež a.s. Příjemcem podpory a koordinátorem je Úřad pro rozvoj města a životní prostředí města Hamburk. Dalšími německými partnery jsou: Alster Touristik GmbH, Germanische Lloyd AG, Hamburger Hochbahn AG, Hochschule für Angewandte Wissenschaften (Vysoká škola pro aplikovanou vědu), Linde AG a Proton Motor Fuel Cell GmbH.
Tento prototyp lodě by měl dát celosvětový impuls pro další rozvoj lodí poháněných vodíkem. V této souvislosti čeští partneři vytvořili počítačový model pohonného systému, budou spolupracovat na vyhodnocování provozních dat a napomohou přenosu projektových výsledků do dalších evropských měst, výhledově i v České republice.
FCS Alsterwasser bude nyní k dispozici k turistickým plavbám po jezeru Alster. Loď je dlouhá 25,5 metru, široká 5,2 metru a vysoká 2,62 metru. Je vybavena systémem snižování střechy, aby bylo možné podplouvat nízké mosty oddělující jezero Alster od Labského jezera. Maximální rychlost je stanovena na 14 km/h.
![]() | ![]() | ![]() |
Více detailů můžete nalézt na stránkách www.zemships.eu (anglicky nebo německy).