Elektroauta nebudou mít v roce 2030 ani pětinu trhu. Zato vodík může nastoupit rychle, tvrdí šéf Benziny

Elektroauta nebudou mít v roce 2030 ani pětinu trhu. Zato vodík může nastoupit rychle, tvrdí šéf Benziny

Benzina, největší síť čerpacích stanic, dokončuje převzetí 65 benzinek od OMV. "Sebevědomí nám dodává i to, že u stanic, které jsme převzali, se nám podařilo až zdvojnásobit prodeje," říká Marek Zouvala, ředitel Benziny. I z toho podle něj vychází chuť pro další akvizice.

Benzina do modernizace své sítě letos a v příštím roce plánuje investovat 1,2 miliardy korun. Úplně zmodernizovaných občerstvení Stop Café má síť zatím jen patnáct. Do konce roku jich bude třicet a během příštího roku až 70 dalších. Investice se zaměří i na celkový rebranding pump OMV a zavádění nových služeb a produktů. Za důležité Zouvala považuje zavádění samoobslužných čerpacích stanic. "Na takových čerpacích stanicích bude v budoucnu třeba i méně zaměstnanců, což je při stále dražší pracovní síle výhodné," říká v rozhovoru.

Benzina loni vydělala 958 milionů korun provozního zisku. Letos jste cílili na jednu miliardu. Jak jste na tom?

Pokud sečtete zveřejněné výsledky všech letošních čtvrtletí, zjistíte, že jsme miliardu překonali už v září. Nárůst je hlavně u dosavadní sítě Benzina, kde se hodně projevilo zavedení paliva Efecta. V kladné nule jsou zatím převzaté pumpy OMV, tam se nám začnou vracet peníze až příští rok. Celkové výsledky ale komentovat zatím nebudu, počkejme si na uzavření celého roku.

Kdy dokončíte převzetí benzinek od OMV?

V tuhle chvíli nám zbývá z celkového množství 65 stanic převzít ještě jedenáct. Devět určitě převezmeme, u dvou pump je dost složitý propletenec vlastníků pozemků. My je na sto procent chceme, ale nemůžu úplně vyloučit, že nesplníme zákonem stanovené podmínky pro převzetí.

Uzavřeli jste dohodu o prodeji s OMV, tak kde je problém?

Způsobila to změna v občanském zákoníku. My jsme nekoupili českou OMV jako firmu, ale jen část jejího majetku. Proto se musíme zeptat vlastníků pozemků, protože ti mají předkupní právo. A to dlouho trvá a není to vždy jednoduché. Už jsme museli prodloužit termín, který byl původně stanoven pro transakci jako konečný. Do poloviny února už ale OMV musíme jednoznačně říct, jak to bude.

Pokud vše dopadne, kolik pump potom budete mít?

Celkem 411 čerpacích stanic, což je už více než pětina trhu.

V čem vám to rozšíření o pumpy OMV pomůže?

Unipetrol vlastní v Česku dvě rafinerie. Nejvíce efektivní prodejní kanál je mít co největší síť vlastních čerpacích stanic. Sebevědomí nám dodává i to, že u stanic, které jsme převzali, se nám podařilo až zdvojnásobit prodeje. I z toho vychází chuť pro další akvizice. Pokud bude v Česku něco na prodej.

Za kolik jste vlastně těch 65 pump koupili?

Přesně to uvést nemohu. Oproti historickým cenám, za které se čerpací stanice prodávaly, je ale cena třetinová. Byl to pro nás výhodný obchod.

Dalším nákupům se nebráníme.

Stanovila si Benzina tržní podíl, který chce na českém trhu mít?

Náš strategický cíl byl získat podíl 20,7 % do konce roku 2018. A to jsme už téměř splnili. Předcházela tomu ale větší akvizice. Samotné síti Benziny by trvalo získání takového podílu mnohem déle. V příštích dvou až třech letech chceme růst pomocí malého přidávání benzinových pump a franšízingem. Takto se můžeme dostat k tržnímu podílu 22–23 procent. Pokud se naskytne příležitost pro další větší akvizici, tak je metou 30 procent.

To se ale bavíme o zbytku pump OMV nebo Shellu...

Obě dvě by nám dávaly smysl. Ale zatím žádná z nich nenaznačuje, že by hodlala trh opustit. Ekonomice se daří a obchodní výsledky všech jsou lepší, než se předpokládalo.

A co síť pump Robin Oil Jiřího Zoubka?

Je to zdravá značka a její pumpy jsou ve velmi dobrém stavu. Pokud by byla na prodej, určitě bychom měli zájem. Navíc jsou velmi silní v některých regionech, hlavně v jižních Čechách, kde by se díky tomu mohla Benzina více rozvinout. Při dobré ceně by takový obchod dával smysl.

V jakých regionech potřebuje Benzina posílit?

Pořád nejsme tak silní v Praze a dalších větších městech. Důležitý je Středočeský kraj, protože počet obyvatel zdejších satelitů je tak desetkrát větší než dříve. Satelity kolem Prahy jsou určitě zajímavý trh.

Když nebude na prodej větší síť, zbývají vám nezávislí pumpaři nebo stavba vlastních čerpacích stanic...

Šli jsme teď do dlouhodobého pronájmu v Jesenici u Prahy. U menších značek a nezávislých pumpařů je jednou z cest franšízing. Ještě před dvěma lety jsme oslovili šedesát potenciálních partnerů, a s nikým jsme se nedohodli. Letos už máme tři nové franšízy a věřím, že to bude dále pokračovat. Zatím jich máme dohromady devět.

Proč byste pro nezávislé pumpaře měli být zajímavější než jiné sítě?

Máme gastro koncept Stop Café, který stojí na začátku hodně peněz, ale může přispět k příchodu vyššího množství lidí, a to až o desítky procent. Vedle kvalitní značkové pohonné hmoty je to teď naše hlavní konkurenční výhoda. Majitel pumpy, který půjde pod značku Benzina palivově, se může podílet i na tomhle konceptu. Buď si ho zaplatí sám, nebo můžeme do proměny benzinky zainvestovat my a podělit se o budoucí zisk.

Koncept Stop Café nyní modernizujete. Kolik pump Benzina takto předělá?

Úplně zmodernizovaných občerstvení Stop Café, která jsme zrekonstruovali a v nichž jsme rozšířili nabídku občerstvení a zavedli relaxační zóny, máme nyní patnáct. Do konce roku jich bude třicet a během příštího roku až 70 dalších. Chceme jich mít co nejvíce, třeba i v menší variantě.

Kolik peněz Benzina vloží do předělání pump?

Letos a příští rok dáme do modernizace 1,2 miliardy korun. Je v tom předělání pump na koncept Stop Café, celkový rebranding pump OMV i zavádění nových služeb a produktů.

Jaký podíl mohou mít doplňkové služby na tržbách Benziny?

Pokud zafixujeme cenu pohonných hmot, tak na jednotlivých pumpách plánujeme v rámci doplňkových služeb nárůst tržeb od 20 až 30 procent, někde vidíme potenciál mezi 70 až 100 procenty. U pohonných hmot pak průměrný růst vidíme mezi 10 až 15 procenty.

Posledním typem pump jsou u Benziny samoobslužné čerpací stanice. Proč je považujete za tak zásadní?

Teď jich máme pět. Na papíře už jsou další tři povolovací řízení, třeba v Hranicích nebo Přerově. Cílem je mít jich alespoň deset. Samoobslužnost ve spojení s mobilním přístupem je jedna z možností, kterou zkouší celý maloobchod, nejen pumpy. Na takových čerpacích stanicích bude v budoucnu třeba i méně zaměstnanců, což je při stále dražší pracovní síle výhodné.

Jak vidíte růst spotřeby benzinu a nafty?

Ještě minimálně pět let celková spotřeba standardních paliv nebude klesat. Rozvoj elektromobilů se spíše projeví v cenách nových vozů. Alternativy jsou stále docela drahé a nemají dostatečný dojezd. Klidně bych podepsal, že kolem roku 2030 nebude jejich podíl na trhu vyšší než 15 procent. V Česku ale lidé v naftových a benzinových vozech jezdit nepřestanou. Spíše se zvýší počet aut, protože Češi bohatnou a podobně jako v Německu bude normální mít dvě auta. Žádná alternativní paliva navíc nepřežijí bez dotací, které určitě budou pokračovat i po roce 2020. Pak je tu ještě jedna věc. Pokud skutečně dojde k jejich masivnímu rozšíření, budou státnímu rozpočtu chybět peníze ze spotřební daně na benzin a naftu.

Na druhou stranu, Benzina koketuje s vodíkem, což je také alternativní palivo...

Vodík je pro nás důležitý ze dvou důvodů. Jako majitelé rafinerií ho máme jako vedlejší produkt výroby. U vodíkových aut, což jsou také elektromobily, je větší dojezdová vzdálenost, která je až 600 kilometrů. Tu Tesla nemá a ještě dlouho mít nebude. Nebo jen s novou technologií, která ji zase prodraží.

Zprovozní letos Benzina svoji první vodíkovou stanici?

Letos to určitě nestihneme. Máme teprve územní a stavební řízení. Povolení získáme během jara příštího roku, pak si požádáme o dotaci od státu, kterou nabízí. Současně jednáme s některými dalšími partnery, kteří také mají zájem na tom, aby v Česku bylo více míst, kde jde vodík doplnit.

Dobře, ale kdo by to používal?

My sami jednáme o využití vodíkového autobusu, který v Česku už existuje. Pokud tu ale budou vodíkové pumpy, zapojí se také automobilky. V Česku navíc působí hodně firem, které se chtějí chovat zeleně, a taková auta by si pořídily. I my bychom nakoupili hodně aut. Ten rozmach vodíku může být docela rychlý.

Benzina není moc aktivní v biopalivech. Proč?

Osobně biopalivům první generace moc nevěřím. Jsou s tím spojené zvýšené náklady a biosložka snižuje kvalitu paliva. Může se to změnit s biopalivy druhé generace, ale nejprve se bude muset vyřešit problém se zdroji a ekonomickou efektivitou.


BENZINA 
Síť Benzina, kterou od roku 2015 řídí Marek Zouvala, působí na trhu téměř 60 let. Po převzetí části čerpacích stanic rakouské ÖMV v roce 2016, potvrdila Benzina svoje vedoucí na trhu a už letos v říjnu dosáhla počtu 400 pump. Po dokončení transakce s ÖMV na jaře 2018 bude mít Benzina celkem 411 čerpacích stanic. Loňský zisk podniku byl 958 milionů, za první tři čtvrtletí už letos zisk překročil miliardu. Benzina je součástí petrochemického koncernu Unipetrol, který provozuje jediné dvě české rafinerie v Litvínově a Kralupech nad Vltavou. Marek Zouvala působí v Benzině od dubna 2014, kdy se stal neprve provozním ředitelem a potom převzal vedení po Polákovi Arturu Śladowském. Předtím Zouvala pracoval například pro Lukoil, který je dnes součástí dvojky na trhu MOL, nebo v ConocoPhillips.


Zdroj:

https://byznys.ihned.cz/c1-65962840-elektroauta-nebudou-mit-v-roce-2030-ani-petinu-trhu-zato-vodik-muze-nastoupit-rychle-rika-sef-benziny

Image

Projekt “Koordinační činnost České vodíkové technologické platformy 2027“
CZ.01.01.01/07/24_052/0005624
je spolufinancován Evropskou uniií.