Švýcarské spolkové dráhy dokázaly, že drží krok s dobou, když od středy 24. července 2013 zahájily na trati Zurich – Bern měsíční zkušební provoz servírovacího vozíku využívajícího palivový článek. Servírovací vozíky používané na dálkových trasách tradičně využívají jako zdroj elektrické energie, zejména pro kávovary, baterie. Ty jsou ovšem často vybité ještě před tím, než vlak dorazí do cílové stanice. Testovací servírovací vozík je vybaven palivovým článkem IHPoS, dodávaným firmou CEKAtec. Tyto palivové články se vyrábí ve třech řadách podle výkonu: 300, 600 a 1200 W. Jako palivo slouží plynný vodík skladovaný v nízkotlakové nádobě. Použití palivového článku IHPoS zdvojnásobí pracovní dobu servírovacího vozíku a poskytne tak dostatek elektrické energie pro přípravu zhruba 120 espress. Vedlejším efektem je snížení hmotnosti servírovacího vozíku oproti verzi s baterií na polovinu. 300 W verze palivového článku IHPoS totiž váží pouhých 2,4 kg s rozměry 18,7 x 15,3 x 9,0 cm.
Zdroje: