Nissan X-Trail FCV dosáhnul na Nürburgringu neobvyklého rekordu: s časem 11 minut 58 sekund je prvním (a proto také nejrychlejším) vozidlem na vodíkový pohon, které projelo slavnou Nordschleife.
Prototyp vodíkového SUV s palivovými články není levnou záležitostí. Rekordní automobil stojí 1,3 milionu Euro (přibližně 31 milionů Kč) a od roku 2006 se testuje v reálných podmínkách v Japonsku a Kalifornii. Pohonná soustava dosahuje nejvyššího výkonu 90 kW a točivý moment má maximální hodnotu 280 Nm. X-Trailu to stačí, aby vyvinul rychlost 150 km/h.
X-Trail FCV je poháněn prostřednictvím palivových článků, ve kterých probíhá reakce vodíku s kyslíkem. Samotný provoz je tak ekologicky čistý, protože jediným produktem reakce vedle energie je vodní pára. Přebytečná energie a energie vznikající při brzdění se ukládá prostřednictvím generátoru v kompaktních lithiových bateriích. Zpětně je pak využita pro nastartování auta a pro prudkou akceleraci. Vodík je uložen v nádrži pod tlakem 700 bar, dojezd na jedno natankování je kolem 500 km.
Při jízdě na Nürburgringu řídil X-Trail Frank Eickholt, člen závodního týmu Nissanu pro závod 24 hodin na Nürburgringu. Na vlhké trati s délkou 20,8 kilometru dosáhnul času 11 minut 58 sekund. Eickholt přitom odhaduje, že kdyby byl povrch suchý, mohl by být o 30 až 40 sekund rychlejší. Při jízdě byly použity standardní pneumatiky určené pro běžný provoz.
Zdroj: auto.cz