Mezi „praotce“ palivočlánkové mobility (nepočítáme-li mezi „mobilitu“ kosmická zařízení) se řadí palivočlánkové elektrické manipulační vozíky. Palivový článek zde nahrazuje baterie a je z řady důvodů výhodnější. Zatímco v USA se dnes pohybují počty těchto vozíků v tisících (viz např. článek o jejich použití v závodě BMW v Jižní Karolíně), Evropa je o jeden řád níže. Novou posilu bude představovat 150 vysokozdvižných vozíků, které si přestavbou z bateriového pohonu hodlá pořídit francouzský obchodní řetězec Carrefour, jak bylo avizováno na konci srpna 2016.
Skupina Carrefour je druhým největším maloobchodním řetězcem na světě. Provozuje více než 12 300 obchodů ve 30 zemích. Ve svém novém distribučním centru ve francouzském Vendin-lès-Béthune hodlá použít 150 elektrických vozíků STILL řady 2 a 3. Do těchto původně bateriových vozíků budou zabudovány palivočlánové jednotky GenDrive.
GenDrive od společnosti Plug Power patří k typickým pohonným jednotkám pro palivočlánkovou manipulační techniku ve světě. Tato jednotka pracuje s napětím 36 V DC při výkonu 8 kW nebo 48 V DC při výkonu 10 kW. Primárním zdrojem energie jsou palivové články kanadského výrobce Ballard. Zásoby vodíku pohybující se od 1,5 do 1,8 kg vystačí na provoz při osmihodinové směně a jejich doplnění trvá méně než tři minuty. V porovnání se stejně výkonnými bateriemi ušetří 30 % veškerých provozních nákladů při produktivitě vyšší o 15 %.
Podobně jako bateriové manipulační vozíky se palivočlánkové vozíky používají zejména tam, kde je nutný nebo žádoucí bezemisní provoz při manipulaci s materiálem či zbožím. Palivové články jako zdroj elektrické energie mají však oproti bateriím některé významné provozní výhody, zejména ve větší produktivitě a menších provozních nákladech, což je dáno náročností bateriového hospodářství a dobou dobíjení baterií oproti plnění vodíkové nádrže. Podle některých zdrojů ušetří palivočlánkové vidlicové vozíky oproti bateriovým 80 % nákladů na pracovní sílu při plnění/dobíjení a 75 % prostoru.
I v případě skupiny Carrefour jsou hlavní důvody zavádění palivočlánkové manipulační techniky ekonomické. Nové distribuční centrum je od samého začátku řešeno tak, že nepotřebuje rozsáhlý bateriový areál ani nutné úpravy elektroinstalace pro nabíjení baterií, čímž významně šetří investiční náklady. Vybudování vodíkové plnicí infrastruktury je naproti tomu mnohem méně nákladné.
Celý projekt včetně vodíkové infrastruktury v novém distribučním středisku Vendin-lès-Béthune by měl být zprovozněn koncem roku 2016. Tento projekt je součástí evropského programu HyLIFT Europe, spolufinancovaného z prostředků Společného podniku pro palivové články a vodík (FCH JU).
zdroj:
redakce Proelektrotechniky.cz
Foto © EHA