Tisíc vodíkových autobusů míří do evropských měst

Tisíc vodíkových autobusů míří do evropských měst

Konsorsium H2Bus představilo iniciativu, díky které by mělo být v evropských městech nasazeno bezmála 1 000 vodíkových autobusů. Iniciativa se týká taktéž rozvoje související infrastruktury. Cílem je poskytnout evropskému sektoru s veřejnou dopravou cenově nejdostupnější a zcela bezemisní řešení. První fáze projektu, která zahrnuje 600 autobusů, je podpořena 40 miliony eur z fondů EU, konkrétně z Nástroje pro propojení Evropy.

Konsorcium H2Bus je nyní na správné cestě k nasazení 1000 vodíkových palivočlánkových autobusů společně s příslušnou infrastrukturou. Podepsalo totiž 15. září 2020 dohodu s výrobcem autobusů Wright Bus ze Severního Irska o dodání vozidel na vodíkový pohon.

Konsorcium, které se dalo dohromady v červnu tohoto roku, zahrnuje společnosti Nel, Ballard Power Systems, Hexagon Composites, Wrightbus, Ryse Hydrogen a Everfuel Europe. Toto partnerství klíčových hráčů na mezinárodním vodíkovém trhu má za cíl poskytnout evropskému sektoru s veřejnou dopravou cenově nejdostupnější a zcela bezemisní řešení.

„Tato dohoda přinese stovky vodíkových palivočlánkových elektrických autobusů na širší evropský trh, a poskytne dlouhý dojezd, spolehlivý provoz a nižší náklady pro provozovatele ve srovnání s elektrickými autobusy,“ prohlásil Buta Atwal, CEO společnosti Wrightbus.

„Veřejná doprava prochází v důsledku koronavirové pandemie transformací, ve které je značný důraz kladen na nulové emise, a my se cítíme poctěni, že jsme společně s ostatními členy našeho konsorcia v předvoji této revoluce,“ dodal.

Nabídka Wrightnus byla vyhodnocena jako ekonomicky nejvýhodnější s ohledem na cenu jednopodlažního autobusu, která je po udělení dotace méně než 375 000 EUR. Cena vodíku za kilogram se bude pochybovat mezi 5 – 7 EUR, a náklady na udržbu mezi 0,25 – 0,35 EUR v závisosti na požadavcích provozovatele a trasy.

„Jsme nadšení ze spolupráce s Wright bus na plnění ambiciózních cílů našeho konsorcia H2Bus, které zahrnují zavedení bezemisních vodíkových palivočlánkových autobusyův Evropě co nejnižších nákladech, řekl Jacob Krogsaard,“ CEO společnosti Everfuel.

První fáze projektu, která zahrnuje 600 autobusů, je podpořena 40 miliony eur z fondů EU, konkrétně z Nástroje pro propojení Evropy. Dotace umožní nasazení 200 vodíkových autobus a výstavbu infrastruktury v Dánsku, Lotyšsku a Spojeném království do roku 2023. Konsorcium však hodlá být akivní i v ostatních projektech, aby dosáhlo svého cíle, kterým je zmíňovaných 1000 autobusů.


Zdroj:

https://oenergetice.cz/cista-mobilita/tisic-vodikovych-autobusu-miri-evropskych-mest

Image

Projekt “Koordinační činnost České vodíkové technologické platformy 2027“
CZ.01.01.01/07/24_052/0005624
je spolufinancován Evropskou uniií.