Toyota prodala všechny své akcie Tesly. Jako palivo budoucnosti vidí spíše vodík než elektřinu

Toyota prodala všechny své akcie Tesly. Jako palivo budoucnosti vidí spíše vodík než elektřinu

V červnu 2010 uzavřely Toyota a Tesla strategické partnerství kvůli vývoji elektromobilů. Japonská automobilka navíc za 50 milionů dolarů (asi 1,175 miliardy korun) koupila tři procenta akcií start-upu Elona Muska a výhodně mu prodala nepoužívanou továrnu v kalifornském Fremontu. O více než šest let později se Toyota zbavila i posledních akcií, které v Tesle vlastnila.

Podle prohlášení z minulého týdne se prodej uskutečnil už na konci roku 2016, oficiální oznámení si ale Toyota nechala až na začátek června 2017. "Naše partnerství s Teslou skončilo již před nějakou dobou a od té chvíle se vývoj nikam neposunul. Rozhodli jsme se tedy, že je čas prodat i zbývající akcie," řekl agentuře Reuters mluvčí Toyoty Ryo Sakai.

Automobilka již v roce 2014 prodala většinový balík akcií, v březnu loňského roku tak podle Financial Times držela Toyota akcie v hodnotě asi 481 milionů dolarů. Tuto částku za jejich prodej na konci minulého roku pravděpodobně také získala.

Dvě rozdílné kultury

Rozpad spolupráce, která měla být úspěšná, začal již před třemi lety. Mohly za to především kulturní rozdíly ve fungování obou firem – zatímco Toyota byla v rozhodování i vývoji automobilů spíše konzervativní, Tesla byla jejím opakem. Elon Musk navíc rád riskuje a prezentuje se jako vizionář. V roce 2010 přitom prezident japonské značky Akio Toyoda doufal, že se něco z kultury v Tesle podaří přenést i do jeho automobilky.

Po těchto neshodách následoval zmíněný prodej většiny akcií. Ve stejném roce Toyota (na testy vybraných modelů této značky se podívejte zde) také ukončila výrobu svého doposud posledního elektromobilu. SUV RAV4 EV se prodávalo mezi lety 2012 a 2014 výhradně v Kalifornii a šlo o společný projekt s Teslou. Ta dodala elektromotor a baterie, Toyota karoserii a platformu. V její továrně v kanadském Woodstocku probíhala finální montáž vozu.

Podle analytika Masahira Akity z Credit Suisse, kterého citoval web CNN Money, je nyní Tesla vnímána jako rival Toyoty, přestože při koupi podílu chtěly obě značky při vývoji elektromobilů spolupracovat. Důvodem je fakt, že Tesla je brána jako lídr trhu s elektrickými vozy, na němž Toyota výrazně zaostává.

Také proto japonská automobilka oznámila v listopadu loňského roku založení vlastní divize na vývoj elektromobilů. O Tesle se však nezmínila, i to tak bylo známkou končící spolupráce. První elektrický model od nové divize Toyoty by měl přijít na trh v roce 2020.

Vodík jako palivo budoucnosti

Ještě více než na elektřinu ale sází Toyota na vodík. V této části trhu patří značka k lídrům, poměrně nedávno totiž i na evropské trhy uvedla model Mirai s palivovými články. Ten se například v Německu prodává za 78 600 eur (asi 2 miliony korun). Jde tak o nejdražší model značky.

Toyota se navíc v květnu spolu s automobilkami Nissan a Honda a dalšími firmami z oblasti energetického průmyslu a bankovnictví dohodla na rozšíření sítě čerpacích stanic pro vodíková auta. Zatím však pouze v Japonsku. Společnosti tím chtějí podpořit prodeje těchto vozidel, na japonských silnicích jich tak v horizontu tří let má jezdit až 40 tisíc. Samotná Toyota pak chce celosvětově prodávat ve stejném roce 30 tisíc vodíkových aut.

Síť vodíkových čerpacích stanic se v dohledné době rozšíří také v Kalifornii. Toyota tam spolu s britsko-nizozemskou ropnou společností Shell v blízké budoucnosti postaví sedm nových stanic na vodík. Podpořit rozvoj vodíkových automobilů chtějí také některé evropské státy. Například Německo chce do šesti let vybudovat 400 vodíkových čerpacích stanic.

Toyota pak nebyla jedinou značkou, která do Tesly v minulosti investovala. V květnu 2009 koupil necelých 9,1 procenta v Muskově firmě německý Daimler za 50 milionů dolarů a Teslu tím v podstatě zachránil před krachem. Posledních akcií se německý výrobce zbavil v říjnu 2014. V současnosti vlastní pětiprocentní podíl v Tesle čínská skupina Tencent, která ho koupila v dubnu za 1,78 miliardy dolarů.


Zdroj:

https://auto.ihned.cz/novinky/c1-65755570-toyota-prodala-vsechny-sve-akcie-tesly-ze-spojencu-jsou-rivalove

Image

Projekt “Koordinační činnost České vodíkové technologické platformy 2027“
CZ.01.01.01/07/24_052/0005624
je spolufinancován Evropskou uniií.