Vodíkový pohon proniká i na železnici, první cestující v Německu se dočkají v řádu týdnů

Vodíkový pohon proniká i na železnici, první cestující v Německu se dočkají v řádu týdnů

Společnost Alstom ve středu oznámila, že získala povolení ke komerčnímu provozu svých vlaků pohaněných vodíkovými palivovými články na německých tratích. Dva prototypy vodíkové jednotky Coradia iLint tak mohou zahájit pilotní provoz na trati společnosti EVB v okolí Hamburku. Vodíková jednotka Coradia iLint byla vloni testována také na zkušebním okruhu ve Velimy.

V listopadu 2017 podepsal Alstom kontrakt se spolkovou zemí Dolní Sasko o dodávce a provozu 14 jednotek Coradia iLint na trati mezi Cuxhavenem a Buxtehudem. Oficiální komerční provoz má být dle tohoto kontraktu zahájen v prosinci 2021. První cestující se však ve zkušebním provozu budou moci tímto vlakem, který pohánějí vodíkové palivové články, svézt již koncem tohoto léta.

Coradia iLint je prvním vlakem na světě určeným pro přepravu osob využívajícím elektřinu vyráběnou ve vodíkových palivových článcích. Jediné odpadní produkty, které tak tato jednotka produkuje, jsou vodní páry a voda. Do budoucna mají být tyto vodíkové jednotky ekologičtější alternativou k dieselovým pohonům využívaných na neelektrifikovaných tratích.

Vývoj vlaku podpořil i německý stát

Na vývoji jednotky Coradia iLint se podílely německá a francouzská divize společnosti Alstom. Projekt vodíkového vlaku byl také podpořen částkou 8 milionů eur německým ministerstvem dopravy.

„Díky vydání povolení od německého drážního úřadu (EBA) se může uskutečnit světová premiéra vlaku pro přepravu osob poháněného vodíkovými palivovými články. Vodíkový vlak je jasným znakem mobility budoucnosti. Vodík je skutečnou nízkoemisní a účinnou náhradou nafty pro železniční dopravu především na vedlejších tratích, jejichž elektrifikace není z ekonomických důvodů možná nebo zatím neproběhala. Vodíkové vlaky jsou čistou a ekologicky šetrnou alternativou, proto podporujeme rozvoj této technologie,“ uvedl Enak Ferlemann z německého ministerstva dopravy.


Zdroj:

http://oenergetice.cz/cista-mobilita/vodikovy-pohon-pronika-i-zeleznici-prvni-cestujici-nemecku-se-dockaji-radu-tydnu-video/

Image

Projekt “Koordinační činnost České vodíkové technologické platformy 2027“
CZ.01.01.01/07/24_052/0005624
je spolufinancován Evropskou uniií.