Vypukne vodíková revoluce?

Vypukne vodíková revoluce?
  • Při letošním Světovém ekonomickém fóru v Davosu založili představitelé 13 světových firem Hydrogen Council.
  • Podle některých novinářů to může být začátek vodíkové revoluce.
  • Odborníci však přijali tuto zprávu s jistým sarkasmem.
  • Bude to průlom v dopravě?

Vše nasvědčuje tomu, že renomované podnikatelské kruhy berou vodík vážně. Do sdružení vstoupili generální ředitelé světových automobilek BMW a Daimler z Německa, Toyota a Honda z Japonska a Hyundai z Jižní Koreje. Přidali se k nim představitelé plynárenství, například německá firma Linde a francouzská Air Liquide.

Za předsednictví Toyoty chtějí členové sdružení přesvědčit vládní činitele, evropské úředníky, celý svět a konečně i sami sebe, že vodík je tím nosičem energie budoucnosti. Mají ambice zaměřit své pozoruhodné investice do urychlení vývoje, výzkumu a výroby vodíkových palivových článků.

Fanouškové vodíku to slyší docela rádi. Domnívají se na základě svých dosavadních zkušeností, že vodík může sehrát významnou a pozitivní roli především v dopravě. Jeho nasazení v autobusech a nákladních autech je smysluplnější než spoléhání na zásobování energií z baterie. Však také Toyota s úspěchem nabízí svůj vodíkový autobus. Nové perspektivy se nabízejí také v námořní dopravě. V poslední době například Toshiba představila svou novou loď poháněnou palivovými články. Ovšem největší šanci zaujmout širokou veřejnost i politiky mají osobní auta s tímto pohonem.

Auta na palivové články

Všichni však nepropadají vodíkové euforii. Není tajemstvím, že Nissan neměl žádnou chuť připojit se k tomuto kroužku. Chyběl také partner automobilky Daimler společnost Ford. Ovšem ani Toyota a Honda by přechodem na tuto technologii mnoho nezískaly, protože si vedou dobře i v elektrických pohonech.

Nicméně členové vodíkového klubu předali předsednictví Toyotě, jež spolu s firmou Hyundai patří k pionýrům této technologie. Japonsko hraje asi v této technice prim a vláda ji velmi podporuje.

Dnes je jasné, že předností palivových článků je fakt, že vůz s nimi dojede mnohem dál než na baterii. Dokud nebudou mít akumulátory větší kapacitu a nebudou levnější než dosud, neuplatní se ani u nákladních automobilů.

Důležitým faktorem pro rozšíření obou soutěžících technologií je síť nabíjecích stanic. Členové vodíkové aliance se zavázali, že ji budou subvencovat. Prý se k nim v tomto ohledu připojí i Nissan.

Experiment v Mnichově

Jak nás informoval pan Thomas Schaefer ze společnosti Linde Hydrogen Concepts, realizuje tato firma v Mnichově zajímavý experiment. Nese název Bee Zero a jeho základem jsou "vodíková" auta propojená s carsharingovým systémem. To znamená, že firma nabídla veřejnosti 50 vozů Hyundai ix35 získávajících energii z palivových článků.

Mají stanoviště na řadě míst ve městě. Zájemce si je může půjčit prostřednictvím internetu nebo pomocí aplikace v mobilním telefonu. Vozy mají dojezd 400 km a v Mnichově je zatím sedm nabíjecích stanic. Pokus je prý zatím úspěšný.


Zdroj:

http://archiv.ihned.cz/c1-65678610-vypukne-vodikova-revoluce

Image

Projekt “Koordinační činnost České vodíkové technologické platformy 2027“
CZ.01.01.01/07/24_052/0005624
je spolufinancován Evropskou uniií.