Rozvoj nákladních automobilů poháněných vodíkem zrychluje

Rozvoj nákladních automobilů poháněných vodíkem zrychluje

Rozvoj těžké nákladní dopravy, která jako palivo využívá vodík pokračuje. Tento příspěvek je krátkým výčtem z blogu Fuel Cell & Hydrogen Energy Association a řady dalších zdrojů, mapující nové přírůstky v tomto rapidně se rozvíjejícím sektoru. Jednotlivé společnosti budou v tomto článku jmenovány postupně vždy s informacemi k jejich nabízenému řešení.

Americké společnosti Air Products a Cummins podepsali v červenci 2021 memorandum o spolupráci na postupnou výměnu všech 2000 nákladních automobilů flotily Air Products (zejména dieselových) za nákladní automobily s palivovými články. Demonstrační fáze pilotního projektu začne v roce 2022. Cílem spolupráce je zároveň podpořit rozvoj výroby zeleného vodíku.

Americká společnost Nikola a německý Bosch podepsali v září 2021 spolupráci, která cílí na integraci palivových článků, kompresorů s výkonovou elektronikou, a řídících jednotek se senzory společnosti Bosch do nákladních automobilů, které nabízí firma Nikola. Předpokládaná výroba nákladních automobilů s palivovými články na vodík by měla začít v roce 2023 v Arizoně. Nikola předpokládá u svého kamionu dojezd až 800 km. V budoucnu se zaměří i na nákladní automobil, který by měl být schopný ujet na jednu nádrž až 1440 km.

Norská společnost Hexagon Purus a kanadská firma Ballard Power Systems oznámili novou spolupráci na výrobě nákladního automobilu na vodík. Nákladní automobil by měl mít dojezd přes 640 km. Flotila by se měla na kalifornských silnicích objevit v roce 2022.

Flotila nákladních automobilů Hyundai XCIENT, která od července 2021 čítá již 46 komerčně nasazených vozidle na švýcarských silnicích se rozroste o další přírůstky. Během 1 roku najely automobily dohromady přes 2 miliony kilometrů. Do konce roku 2021 se očekává, že celkový počet nasazených nákladních automobilů na vodík přesáhne ve Švýcarsku 140. Hyundai posouvá své působení do dalších zemí a od listopadu je možné tento typ nákladního auta potkat i na silnicích Nového Zélandu. Hyundai XCIENT má dojezd okolo 400 km.

V Kalifornii od června 2021 běží pilotní projekt vedený japonskou automobilkou Toyota a americkým výrobcem nákladních automobilů Kenworth, který má za cíl dostat na kalifornské silnice až 10 nákladních automobilů. Nákladní automobil Kenworth T680 je schopný dojezdu až 560 km.

Americká společnost First Mode a mezinárodní těžařská firma Anglo American podepsali partnerství k vývoji speciálního těžebního stroje poháněného vodíkem. Mělo by se jednat o jeden z prvních na světě. Společnosti do budoucna cílí na výstavbu výrobních kapacit pro zelený vodík na řadě těžebních míst a na výměnu dieselových těžebních strojů za ty poháněné vodíkem.

Vývoj vodíkových nákladních automobilů se nevyhýbá ani České republice. Centrum výzkumu Řež, s.r.o., TATRA TRUCKS a.s., DEVINN, s.r.o. a Vysoká škola chemicko-technologická v Praze se pod vedením společnosti ÚJV Řež, a.s. zaměří na vyvinutí inovativního řešení bezemisního nákladního vozidla poháněného vodíkem. Prototyp elektromobilu s vodíkovým palivovým článkem bude postaven na robustním podvozku Tatra a vybaven řadou podpůrných technologií, které umožní provoz vozidla v náročných podmínkách. Projekt, podpořený Technologickou agenturou ČR, představí nový vůz už v závěru roku 2023.

Americká společnost Hyzon Motors v březnu 2021 otevřela novou výrobní továrnu v Nizozemí.

V minulých měsících došlo k odloučení německých společností Daimler a Mercedes-Benz, které se obě zaměří na odlišné technologie. Mercedes-Benz primárně na bateriové technologie, zatímco Daimler dlouhodobě hodlá investovat mimo baterií i do vodíku. Momentálně testuje nákladní automobil na kapalný vodík.

Pro více informací: https://www.fchea.org/in-transition/2021/11/15/heavy-duty-fuel-cell-electric-vehicles-update