Epitaf Járy Cimrmana „Budoucnost patří aluminiu“ v Moravskoslezském kraji neplatí, jak se zdá. Zdejší budoucnost, zejména co se meziměstské hromadné dopravy týče, bude podle všeho patřit vodíku. Kraj chce urychlit jeho dostupnost.
Aktuality
“Nejen elektromobily, ale rovněž auta na vodíkové články budou v příštích letech měnit automobilový průmysl. Proto sledujeme trendy a budujeme infrastrukturu,” prohlásil ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček poté, co si minulý týden v TPCA vyzkoušel vodíkovou Toyotu Mirai.
Evropská komise podporuje iniciativy členských států EU ve spolupráci na „Důležitých projektech společného evropského zájmu“ (IPCEI = Important Projects of Common European Interest), které jsou určeny pro spolupráci mezi dvěma nebo více zeměmi v oblasti vědy, výzkumu a inovací při vývoji špičkových technologií.
Sviští tiše jako všechny ostatní elektromobily a nevypouští nic než proužek bílé vodní páry. Od pumpy k pumpě ujede 600 kilometrů, tankování přitom trvá jen 5 minut. Kdybychom už v Čechách měli veřejné plnicí stanice s vodíkem, Hyundai Nexo by ujel všem bateriovým soupeřům. Proto jsme se zájmem využili soukromou stanici v Neratovicích určenou pro autobusy.
Některé elektromobily nebude nutné nabíjet. Místo toho jim naplníte nádrž vodíkem, který palivový článek promění v elektřinu pro pohon a vodní páru. Vyzkoušeli jsme, jak se s takovým vozidlem jezdí a jak se vlastně vodík tankuje. Jedno z mála sériově vyráběných vodíkových aut na světě Hyundai Nexo je v ČR.
Nová generace bezemisního nákladního automobilu posouvá možnosti prvních dvou nákladních vozidel známých jako ‚Project Portal‘. Odhadovaný dojezd je 480 km na jednu nádrž vodíku.
Ministerstvo dopravy podpoří z Operačního programu doprava (OPD) výstavbu dalších plnicích stanic na vodík. Za tímto účelem je vyčleněna z evropských prostředků částka 102 milióny Kč v rámci programu podpory infrastruktury pro alternativní paliva.
Výraznému navýšení podílu elektromobilů na počtu prodaných nových aut stojí v cestě stále dvě hlavní věci - vysoká cena a omezená kapacita baterií. Přitom se už dlouho testuje mnohem elegantnější řešení: palivové články na vodík. Ani to ale pochopitelně není bez výhrad. Jakých? Přinášíme přehled.
Ze spolupráce firem BASF, Joma-Polytec GmbH a Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH vzešlo řešení na míru k výrobě anodové a katodové koncové desky v palivových článcích.
Když se nad dominantami Soulu, který je jinak pompézním, zářivým hlavní městem Jižní Koreje, rozprostřela na oslavu Dne Země 2019 tma, metropolitní knihovna Soulu se rozzářila projekcemi díky elektrické energii, vyráběné elektromobily Hyundai Nexo s palivovými články na vodík. Filmové záběry ukazovaly celý cyklus elektrolýzy vody, v němž je voda přeměňována na vodík a kyslík, následně na kinetickou energii a nakonec zpátky na vodu.