V Dolním Sasku od pondělí jezdí v komerčním provozu dvě vlakové soupravy na vodíkový pohon. Jejich elektromotory, které pohání chemická reakce mezi vodíkem a kyslíkem, představují ekologičtější variantu klasických dieselových motorů. Neprodukují totiž emise oxidu uhličitého. Vlaky jezdí rychlostí až 140 kilometrů za hodinu.
Aktuality
Po Toyotě to s vodíkem stále ještě nevzdává ani Hyundai. Na veletrhu užitkových vozidel v Hannoveru 20. až 27.9. představí vodíkové nákladní auto.
Toyota Mirai se na českém trhu oficiálně neprodává, protože vodíkovou stanici aby člověk v České republice pohledal. I tak jsme měli tu čest se s Toyotou Mirai svézt. Vodíkové auto je pořád pro spoustu lidí velká neznáma, tak si dnes povíme o 4 zajímavostech právě tohoto modelu.
Velvyslanectví České republiky v Berlíne hostilo 4. září 2018 diskusní fórum o budoucnosti vodíkových technologií spojené s výstavou automobilů poháněných vodíkovými články a přenosného zařízení na výrobu elektřiny Power-box z dílny ÚJV. Na čtyřicet odborníků z obou zemí diskutovalo o tom, nakolik je vodík zdrojem energie budoucnosti, kde a jak lze využívat vodíkové technologie a jaké jsou možnosti vzájemné spolupráce mezi oběma zeměmi. Setkání se uskutečnilo pod gescí Velvyslanectví České republiky v SRN, German Hydrogen Association (DWV) a Skupiny ÚJV společně s Českou vodíkovou technologickou platformou HYTEP.
Česká vodíková technologická platforma každoročně v rámci konference Vodíkové dny přivádí do Prahy českou i evropskou vědeckou komunitu, aby sdílela pokrok v oblasti výzkumu vodíkových technologií a zkušenosti s jejich implementací. ani letošní rok nebyl výjimkou – v národní technické knihovně se v červnu konalo již 9. setkání, jehož mottem bylo „Vodík – propojování evropy a světa“.
Toyota zdvojnásobuje investice do automobilů na vodíkové palivové články. Plánují se nové modely osobních aut a SUV, dokonalování vodíkového pohonu, snižování nákladů na výrobu.
Pod pojmem palivový článek se rozumí elektrochemické zařízení přeměňující chemickou energii paliva na energii elektrickou. Takováto zařízení se už dnes využívají i k výrobě elektřiny v měřítku relevantním z pohledu provozu přenosové soustavy. Jedním z pionýrů takovéhoto využití palivových článků je Jižní Korea, kde v současnosti dosahuje instalovaný výkon těchto zařízení téměř 300 MW. Dle plánu korejského ministerstva průmyslu by se pak výkon v palivových článcích měl do 5 let zvýšit více než dvaapůlkrát.
Společnost Alstom ve středu oznámila, že získala povolení ke komerčnímu provozu svých vlaků pohaněných vodíkovými palivovými články na německých tratích. Dva prototypy vodíkové jednotky Coradia iLint tak mohou zahájit pilotní provoz na trati společnosti EVB v okolí Hamburku. Vodíková jednotka Coradia iLint byla vloni testována také na zkušebním okruhu ve Velimy.
Toyota Mirai jako první vodíkový automobil projela napříč celou Velkou Británii. Novináři magazínu Autocar urazili téměř 1 800 km z obce John O’Groats na severním výběžku Skotska do vyhlídkového místa Land’s End na jihu.
Mercedes-Benz už má ve svém portfoliu elektrické dodávky eSprinter. Jenže to jsou velké dodávky, které ne každý potřebuje a pro rozvážky po městě se ne vždy hodí. Menší řada Vito musela chvíli čekat, ale na podzim už bude v nabídce i ona v elektrickém provedení.