O bavorském městečku Wunsiedel nedaleko českých hranic se hovoří jako o místě, kde probíhá revoluce v energetice. Muž, který ji přímo řídí, si to však nemyslí.
Aktuality
Více než stovka odborníků se na 10. ročníku mezinárodní konference Hydrogen Days 2019 v Praze shodla na tom, že vodík je možností, jak zajistit bezemisní a přitom dobře fungující veřejnou dopravu.
Časy koní a povozů už dávno minuly. Dnes můžeme jezdit po republice nebo cestovat během několika hodin z jednoho světadílu na druhý, nepotřebujeme už dny, týdny nebo roky. Letadlem, vlakem nebo automobilem můžeme cestovat na všelijaká nová, zajímavá místa. To vše je bezesporu fantastické a pohodlné, ale všechen tento provoz musí být něčím poháněn.
Moravskoslezský kraj chystá na příští rok vyhlášení velkých soutěží na železniční dopravní obslužnost po roce 2025. Do zadávací dokumentace chce přitom zakomponovat i vodíkové vlaky, které by nahradily zrekonstruované motoráky řady 810.
Koncern Hyundai Motor Group (HMG), jehož součástí jsou výrobci automobilů Hyundai Motor Company a Kia Motors Corporation, zveřejnil dlouhodobý plán rozvoje zvaný „FCEV Vision 2030“. Koncern HMG tím znovu potvrzuje své úsilí o urychlování vývoje vodíkové společnosti, při němž využívá své globální vedoucí postavení v oblasti technologií palivových článků.
Řež (u Prahy) - V Řeži u Prahy funguje první "vodíková" dobíječka pro elektromobily v České republice. Využívá energii akumulovanou do vodíku. Do roka a půl má přibýt také stanice doplňující přímo vodík, řekla ČTK při zahájení provozu dobíječky vedoucí marketingu firmy ÚJV Řež Alena Rosáková.
Vedení Moravskoslezského kraje a města Ostravy se rozhodlo zhostit role vizionářů a podporovat využívání vodíkových pohonů ve veřejné dopravě. Hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák a primátor Ostravy Tomáš Macura proto dnes v ostravské pobočce Impact Hub podepsali memorandum o spolupráci při rozvoji této čisté technologie. Na zavádění vodíkové mobility v regionu se bude podílet také společnost Vítkovice Cylinders. Uzavřela o tom memorandum s Moravskoslezským krajem.
Miluji ty chvíle, kdy je něco poprvé. Pamatuju si, kdy jsem viděl televizi, to mi bylo devět a bylo to ve Filmovém klubu, tehdy sídlil v hotelu Palace v Panské ulici v Praze, dávali tenkrát hokej ČSR–Kanada. Pamatuji si na první setkání s polovodiči: to mi tenkrát paní profesorka Vlasta Hilská, zakladatelka japanistiky u nás, ukázala malou plechovou krabičku a dala mi hádat, co to je. Myslel jsem, že je to nějaký dámský foťák, a ona zmáčkla čudlík a začalo to hrát. No a před týdnem jsem poprvé řídil automobil poháněný něčím jiným než benzinem či naftou. Byla to Toyota Mirai a jeli jsme s ní z Prahy natankovat k nejbližší vodíkové pumpě, ta je v Drážďanech. Nu co, tenkrát ta televize taky měla jen mrňavou zelenkavou obrazovku a rádio paní profesorky svým zvukem rvalo uši.
Mercedes-Benz myslí na budoucnost, o které se spekuluje, zda bude na vodík nebo elektřinu. Jeho nové SUV s názvem GLC F-CELL spojuje obojí. Jde totiž o vodíkový hybrid, jezdí na elektřinu ze zásuvky i tu vyrobenou z vodíku.
Na jaký pohon budou auta v budoucnosti jezdit? Bude to pohon čistě elektrický, spalovací, nebo se snad prosadí pohon vodíkový? Těžko říct. Mercedes každopádně nechce zaspat ani v jednom ohledu, a tak se vám může stát, že na silnici brzy potkáte auto s logem Mercedesu na vodíkový pohon. Přesně takový je Mercedes GLC F-CELL, který jsem si po kolegovi Martinovi vyzkoušel i já.